Schoolplein basisschool Ruitenbeek Lunteren

De Ruitenbeekschool krijgt een compleet nieuwe gebouw. Hier hoort natuurlijk
ook een mooi nieuw schoolplein bij. Het doel van het nieuwe schoolplein is dat er
een natuurlijke en leerzame speelomgeving is. Ruimte voor allerlei verschillende
soorten speelelementen. Enkele bestaande speelelementen die goed bevielen op het oude plein komen terug op het nieuwe plein.

Opdrachtgever: Basisschool Ruitenbeek Lunteren
Locatie: Basisschool Ruitenbeek Lunteren
Realisatie: 2022
Soort plek: Schoolplein

Wensen en eisen van de schoolcommissie

Vanuit de schoolcommissie kwam naar voren dat er vraag was naar een aantal
kernelementen die verwerkt moesten worden in het schoolplein. Denk hierbij aan
bijvoorbeeld de mogelijkheid dat er een auto en of ambulance in geval van nood
bij de ingang van de school kan komen. Maar ook dat er in het terrein met verschillende
hoogtes gewerkt zou worden. Een andere wens was het plaatsen van muurtjes, waar niet alleen de ouders/verzorgers op kunnen wachten op hun kinderen, maar ook op gespeeld kan worden door de kinderen. Een andere wens was een plek op het schoolplein voor een onder andere een pannaveld, moestuinbakken, stapstenen, schommel, wilgentunnels.

Routing

Na flink wat puzzelen is het gelukt een groot aantal van deze elementen te
verwerken in het ontwerp. Het ontwerp is tot stand gekomen door het bekijken
van de nieuwe routes die ontstaan tussen de bestaande ingang van het plein, de
nieuwe fietsenstalling en de hoofdingang. Ook is in het ontwerp goed nagedacht
over hoe op een natuurlijk manier de kinderen naar de ingang geleid kunnen
worden na dat bijvoorbeeld de pauze is afgelopen of als de dag begint. Door de
poefen bij de deur, het gebruik van bestrating wijzend naar de ingang en hoogte
aan te brengen in het speelgebied, stuurt dit alles de kinderen makkelijk naar
binnen.

Natuurlijke uitstraling

De natuurlijk uitstraling van de speeltuin wordt versterkt door de vele planten
en struiken toe te voegen tussen de speelelementen. De beplanting wordt
op zo’n manier toegepast dat de planten elkaar het hele seizoen opvolgen. Op
deze manier staat er altijd iets in bloei en is de biodiversiteit groot. Tussen de
struiken door kan ook verstopt worden zodat samen met de speelheuvels een
verstoppertjesparadijs voor de kinderen ontstaat.

Sport, spel en educatie komen samen

De bestaande tribune wordt in een andere vorm teruggezet achter op het
schoolplein naast het pannaveldje. Het pannaveldje is naast het spelen met de bal
ook open voor allerlei andere spellen, door gebruik te maken van verschillende
belijningen in de ondergrond.
De paden zijn groot en open gehouden, zo kan ook deze tussen ruimte goed
gebruikt worden als speelruimte. Er kan geracet worden met step en skates
bijvoorbeeld. Maar er is daarnaast nog genoeg ruimte om andere spellen te
spelen. En wanneer je het zelf niet meer weet kan je de pleinplakkers gebruiken
om je spel een extra boost te geven.
In het smalle gedeelte is er ruimte voor educatie door middel van verschillende
moestuinen en insectenkasten waar de kinderen mee in de weer kunnen en van
kunnen leren op een natuurlijke manier.

Het schoolplein wordt een open natuurlijke plek waar door middel van hoogte
verschil, materiaal, beplanting en verschil in de ondergronden een plek ontstaat
voor ieder wat wils!